Persbericht Winst is goed, werk is beter
‘Bedrijven hechten te veel waarde aan winst’
Managers en ondernemers moeten stoppen met het najagen van groei en geld. In plaats daarvan zouden ze zich beter kunnen afvragen wat ze bijdragen aan de samenleving. ‘Ik heb veel respect voor ondernemingen die werk belangrijker vinden dan winst.’
De meeste managementboeken worden geschreven door auteurs die nog nooit een onderneming geleid hebben. Johan van den Elzen is een uitzondering. Hij schreef een kritisch boek over de rol van leiders in bedrijven, maar hij is er zelf ook een.
De adviezen die van den Elzen geeft in zijn boek Winst is goed, werk is beter heeft hij niet in zijn studeerkamer bedacht, maar in de praktijk gebracht, onder andere als directeur van Movares, een van de grootste ingenieursbureaus van Nederland.
Winst voor een kleine elite
Van den Elzen heeft een eigenwijze visie op leiderschap en de rol van bedrijven in de samenleving, die niettemin door steeds meer mensen wordt omarmd, stelt hij vast. Van den Elzen: ‘Elke zichzelf respecterende onderneming moet zich afvragen wat hij bijdraagt aan de samenleving. Ben jij winst aan het maken voor een kleine elite, of investeer je in duurzame producten zodat het milieu geen schade oploopt? Ga je blind voor groei, of zorg je er in mindere jaren voor dat je niemand hoeft te ontslaan?’
Deze vragen stelde Van den Elzen zich ook als topman van Movares, en werkte daaraan. Inmiddels is Van den Elzen deeltijd-directielid bij Start Foundation, een organisatie die projecten ondersteunt waarmee mensen worden geholpen die moeilijk een baan kunnen vinden.
Een besluit moet in de kantine kunnen hangen
Johan van den Elzen is geen doorsnee-baas. In zijn boek Winst is goed, werk is beter geeft hij collega-leidinggevenden veel tegendraadse adviezen. Zo raadt hij hen aan om geen functie- of competentieprofielen te gebruiken, afstand te doen van de traditionele macht van de directie en het traditionele wantrouwen in medewerkers in te ruilen voor vertrouwen. Van den Elzen: ‘Je moet alleen besluiten nemen die in de kantine kunnen hangen. We moeten af van de idee dat de directie alles het beste weet, en dat medewerkers geen zin hebben om te werken. Je bereikt juist het meeste als je elkaar respecteert, in alle openheid samenwerkt en doelen probeert te bereiken die voor iedereen waardevol zijn, van de aandeelhouder tot de samenleving.’
Winst is goed, werk is beter (ISBN 9789461263414) is te koop bij mij voor 18,99 euro.